Naprawa ogumienia
To, w jaki sposób naprawić oponę, zależy w znacznej mierze od rodzaju i miejsca jej uszkodzenia. Najczęstszymi uszkodzeniami opon są oczywiście przebicia punktowe, które, o ile znajdują się na bieżniku i nie są zbyt rozległe, można bez problemu załatać. Niestety zastosowanie łatki jest niemożliwe, kiedy dochodzi do przebicia boku opony, czyli jej profilu. W zdecydowanej większości przypadków, do załatania opony potrzebny jest jej demontaż, jednak istnieją metody łatania, które nie przewidują ściągania felg z piast. Dokonuje się ich za pomocą tak zwanych knutów, które przy pomocy specjalnego narzędzia wciska się w dziurę na oponie. W przypadku klasycznej metody koło należy zdjąć z piasty a oponę z felgi, następnie oczyścić jej wnętrze i załatać ją od środka przy pomocy łatki lub kołka. Zarówno w przypadku kołka jak i łatki, montaż następuje na gorąco przy użyciu specjalistycznego kleju. Fachowo wykonane załatanie opony daje gwarancję jej sprawności i szczelności.
Ciekawym i przydatnym produktem, który zawsze powinno się trzymać w bagażniku jest specjalistyczny aerozol do doraźnego łatania opon. Wpompowuje się go w przebitą oponę, tak jakbyśmy ją pompowali. Po kilku obrotach koła preparat samoistnie się rozprowadza i uszczelnia naszą oponę. W takim stanie koło nie musi być od razu wymienione na poboczu i spokojnie dojedzie do najbliższego punktu wulkanizacyjnego.
Pamiętajcie, by sprawdzać datę produkcji opony, ponieważ opony kilkuletnie nie nadają się do łatania przez zbyt wyeksploatowaną gumę, która nie utrzyma kołka ani łatki. Jeśli to możliwe, zaopatrzcie się w opony typu Run Flat, które nawet po ulegnięciu uszkodzeniu poprzez wzmocnienie profilu, dowiozą was do najbliższego warsztatu samochodowego. Pamiętajcie także, że o ile koszt naprawy opony jest niewielki, a fachowo przeprowadzone łatanie daje gwarancję szczelności, przedziurawiona opona już na zawsze będzie posiadała defekt, który co prawda nie odbije się na bezpieczeństwie jazdy, ale może sprawiać, że jej komfort nie będzie tak wysoki jak w przypadku w pełni sprawnej opony. Jednak w większości przypadków, przy uszkodzeniu o małej powierzchni, łatana opony może posłużyć jeszcze przez kilka lat. Jeśli nie jesteście pewni, czy dane uszkodzenie lub stan opony kwalifikują się do łatania, zapraszamy do naszego Warsztatu samochodowego, w którym rozwiejemy wszelkie Wasze wątpliwości.
Wymiana opon
Wymiany opon dokonuje się zazwyczaj w kilku przypadkach: podczas zmiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie, przy zakupie nowego kompletu lub nowej pary opon, przy zakupie nowego kompletu felg oraz w przypadku tuningowania auta. Na rynku są dziesiątki marek oferujących pełny asortyment ogumienia, ale jak wybrać te najbardziej optymalne dla naszego auta? W naszym salonie w ramach wymiany opon przeprowadzamy bezpłatną konsultację w celu zoptymalizowania zakupu, a następnie wymieniamy opony na optymalne. Wymiany opon można dokonać na własną rękę, ale bez odpowiedniego sprzętu będzie to gra niewarta świeczki.
Jeszcze przez wymianą opon, należy sprawdzić nowe opony pod kątem uszkodzeń, oraz wysokości bieżnika. Po sprawdzeniu ustawiamy pojazd na płaskiej, stabilnej powierzchni, wyłączamy silnik i zaciągamy hamulec ręczny pozostawiając samochód na pierwszym biegu lub na literce P w przypadku automatycznej skrzyni biegów. Podczepiamy podnośnik w miejscu oznaczonym przez producenta, poluzowujemy śruby na kołach jeszcze przed uniesieniem auta, a później podnosimy pojazd. Następnie odkręcamy śruby mocujące koło odkładając je w bezpieczne miejsce i ściągamy koło z piasty. Następnie kontrolujemy starcie bieżnika na ściągniętej oponie. Jeśli nie jest on starty równomiernie na całej trakcji opony, oznacza to złą geometrię kół, lub znaczne zużycie amortyzatorów i w takim wypadku zaleca się od razu ich wymianę. Jeśli jest to wymiana sezonowa, zdjęte opony należy oznaczyć mazakiem, tak by przy następnej wymianie wiedzieć, która opona była na którym miejscu.
Następnie umieszczamy koła na montażownicy dostosowanej do odpowiedniego typu opon. Ma to niebagatelne znaczenie, ponieważ w przypadku opon typu run flat użycie zwykłej montażownicy może zakończyć się uszkodzeniem krawędzi opony. Następnie spuszczamy powietrze z dętki i ściągamy oponę za pomocą tzw. elementu odbijającego pamiętając, że w przypadku felg aluminiowych konieczna będzie plastikowa nasadka chroniąca delikatną felgę przed uszkodzeniem. Po demontażu sprawdzamy czy felga nie jest zwichrowana i w razie potrzeby prostujemy ją. Następnie oczyszczamy felgę w miejscu, w którym styka się z piastą koła tak, aby po ponownej instalacji dobrze przylegała. Wymieniamy oponę, zakładamy nowy wentyl, pompujemy nową oponę a następnie wyważamy ją na wyważarce. Wyważenie opon jest istotnym elementem, który podnosi komfort jazdy i zwiększa dokładność prowadzenia autem. Następnie nakładamy oponę, dokręcamy i opuszczamy pojazd.
Przechowalnia opon
Kosztuje to średnio około 100 zł za komplet ogumienia. Po kilku sezonach robi się z tego kwota, pozwalająca na zakup opon średniej klasy. Stąd często zadawane pytanie, jak przechowywać opony, by po zmianie sezonu z letniego na zimowy lub odwrotnie nie straciły swoich właściwości, nie uległy odkształceniu bądź innym uszkodzeniom.
– Zajechałem do jednego z serwisów, by wymienić opony. Po wymianie mechanik zabrał ogumienie, by je umieścić w pomieszczeniu. Udałem się za nim. Jakie było moje zdziwienie, kiedy zauważyłem, że opony, zaznaczam bez felg, są układane jedna na drugiej. Na moją sugestię, że tak nie powinno być, usłyszałem, że nie mają miejsca, a chętnych do pozostawienia opon jest wielu. Ja swoje zabrałem do domu – wspomina jeden z kierowców.